Ευρώπη και 5G: Το μεν πνεύμα πρόθυμον, η δε νομοθεσία ασθενής

Ευρώπη και 5G: Το μεν πνεύμα πρόθυμον, η δε νομοθεσία ασθενής

Ακόμα κι αν το 4G / LTE βρίσκεται ακόμη σε στάδιο ανάπτυξης, φαίνεται ότι η ταχύτητα με την οποία επεκτείνεται, είναι τουλάχιστον διπλάσια σε σχέση με αυτή του 3G. Αυτό σημαίνει ότι το momentum για ακόμη υψηλότερες ταχύτητες με άξονα κυρίως τη μετάδοσης τηλεοπτικού περιεχομένου 4Κ και το Internet of Things επιταχύνεται και αυτό.

5g-city-future

Ήδη πολλοί κατασκευαστές έχουν εντάξει στα άμεσα σχέδιά τους το 5G, προσπαθώντας να βρεθούν ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό. Και όταν λέμε ένα βήμα μπροστά, αυτό κυρίως αφορά θέματα πραγματικού κόστους υλοποίησης και όχι τόσο πειραματικές διατάξεις της τάξεως των Gbps. Για πολλούς το 5G θα είναι και η τελική μάχη μεταξύ Αμερικής, Ευρώπης και Ασίας για το τεχνολογικό προβάδισμα, με την Γηραιά Ήπειρο να προσπαθεί, αλλά υστερεί τόσο αριθμητικά, όσο και ρυθμιστικά.

Πάντως σύμφωνα με τις πρόσφατες προβλέψεις για την αγορά από της ABI Research, φαίνεται ότι το 5G δεν θα είναι διαδεδομένο μέχρι το 2020, αλλά είναι πιθανό να φθάσει τα 100 εκατομμύρια συνδρομητές μέχρι το 2025. Τώρα όλοι έχουν στραφεί προς τον αγώνα για την καθιέρωση του προτύπου και στο φετινό MWC είδαμε τις σειρήνες του 5G να ανεβαίνουν σε ένταση και η μελωδία τους να γίνεται όλο και πιο αρμονική.

O επίτροπος της Commission Gunther H. Oettinger τόνισε πως πλέον οι αντιπρόσωποι των βιομηχανιών είναι αυτοί που έχουν τη δύναμη να δώσουν παραπάνω ώθηση στο 5G, συμμετέχοντας δυναμικά σε όλες τις συζητήσεις. Σκοπός για την Ευρώπη είναι να βρεθεί και πάλι στο επίκεντρο των εξελίξεων και να μην μείνει αυτή τη φορά θεατής. Το αν τελικά είναι νωρίς για να μιλάμε για εμπορική εφαρμογή του 5G, ο Επίτροπος απάντησε ότι τουλάχιστον για την Ευρώπη το θέμα είναι υψηλής προτεραιότητας, γιατί -όπως όλοι συμφώνησαν- η τεχνολογία 5G, εκ των πραγμάτων θα φέρει επενδύσεις και όταν δεν είσαι έτοιμος να τις απορροφήσεις, τότε νομοτελειακά οι επενδυτές θα στραφούν σε αυτόν που είναι πρώτος. Πάντως, έγινε ξεκάθαρο ότι το δίλημμα έχει πλέον ξεπεραστεί αφού -ενώ πέρσι η συζήτηση βρισκόταν σε επίπεδο οράματος και ορισμού των εννοιών- φέτος τα ηνία έχουν πάρει οι κατασκευαστές παρουσιάζοντας πρότυπα και υλοποιήσεις. Αυτή η εξέλιξη είναι καταφανές ότι αποτελεί σημαντική πρόοδο προς τη σωστή κατεύθυνση.

Σημαντική επίσης είναι και η εμπλοκή της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία από τα δειλά βήματα, έχει πλέον προχωρήσει σε εκτεταμένες εφαρμογές. Φωτεινά παραδείγματα είναι η BMW, η Renault, η Mercedes και οι έννοιες όπως connected cars, υποβοηθούμενα και αυτόνομα οχήματα αποκτούν νόημα. Από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής ο Oettinger έθεσε τους στόχους και την υποστήριξη της ΕΕ στο επίπεδο της τυποποίησης (standardisation), καθώς υλοποίηση υποδομών σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά χωρίς να έχει αρμοδιότητες σε εθνικό επίπεδο. Αυτή ίσως είναι και η αχίλλειος πτέρνα της Ευρώπης, αφού Κίνα και Ηνωμένες Πολιτείες δεν πάσχουν από τέτοια προβλήματα. Μάλιστα, όταν ο Επίτροπος αναφέρθηκε στην πρόθεση της Επιτροπής το 2020 να μην υπάρχουν νομικά εμπόδια η αίθουσα αντήχησε από τα γέλια.

Από τη δική τους σκοπιά οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας, επιβεβαίωσαν πως οι κατασκευάστριες εταιρείες είναι πλέον έτοιμες για το 5G και αναγνώρισαν τις άπειρες εφαρμογές που μπορούν να αναπτυχθούν λόγω της πολλαπλάσιας ταχύτητας, χωρητικότητας και ευελιξίας που προσφέρει. Αν αναπτύξουμε το 5G σαν ένα βήμα μετά το 4G, τότε θα αποτύχει!

Αν το 5G το αναπτύξουμε με τη λογική ενός επιπλέον βήματος μετά το 4G, τότε πρόκειται να αποτύχει», δήλωσε ο Erik Hoving, CTO της ολλανδικής KPN. Μιλώντας τον περασμένο Ιούνιο στο LTE World Summit προειδοποίησε ότι «Το 5G πρόκειται να ζητήσει διαφορετικά πράγματα από εμάς, ως παρόχους. Προορίζεται να δώσει στους ανθρώπους διαφορετικά πράγματα εκτός από επιπλέον ταχύτητα. Αν κοιτάξετε τη ζήτηση για το 5G θα δείτε ότι το ενδιαφέρον είναι αρκετά ισχυρό, αλλά οι υλοποιήσεις είναι σε λανθάνουσα κατάσταση. Ποτέ δεν πρόκειται να δούμε στους δρόμους ένα αυτόνομο αυτοκίνητο της Google αν δε λήξει αυτή η λανθάνουσα κατάσταση», συνέχισε.

Σύμφωνα με τον Erik Hoving, το κύριο πρόβλημα είναι ότι, η βιομηχανία κινητής τηλεφωνίας έχει αναπτυχθεί μέσω «ενός τεράστιου αριθμού στοιχειωδών βημάτων, με τα οποία όλοι νομίζαμε ότι θα φέρουμε ένα καλύτερο κόσμο για τους πελάτες μας. Αλλά στο τέλος καταλήξαμε να έχουμε αυτό το τεράστιο σπαγγέτι των δικτύων κορμού. Σε οποιαδήποτε άλλη βιομηχανία, όταν λέμε δίκτυο κορμού μιλάμε για ένα και μοναδικό», σχολίασε.

Ο Hoving προτείνει μια ανανέωση εκ βάθρων, λέγοντας: «Ό,τι κάνουμε πρέπει να αρχίσει με μια εικόνα του μέλλοντος, το οποίο συχνά η βιομηχανία μας δεν το κάνει. Η βιομηχανία μας κάνει σταδιακά βήματα, επειδή οι περισσότερες από τις εταιρείες του χώρου είναι εισηγμένες στη χρηματιστηριακή αγορά, έτσι το επόμενο τρίμηνο είναι πάντα το πιο σημαντικό τρίμηνο». Αλλά, εν όψει της αυξανόμενης ζήτησης των δεδομένων, «δεν υπάρχει κανένας τρόπος που μπορούμε να κάνουμε έστω και ένα βήμα πίσω από τα στοιχειώδη πράγματα», είπε. «Θα πρέπει να επενδύσουμε σε ένα νέο δίκτυο κορμού, σε δίκτυα πρόσβασης και σε συχνότητες, επειδή η ποσότητα των δεδομένων που καταναλώνεται θα εκραγεί τελικά πάνω μας.»

Είναι το 5G νέα γενιά ή απλά η εξέλιξη;

Η βιομηχανία της κινητής τηλεφωνίας θα πρέπει να λάβει υπόψη το 5G ως μια «ειδική γενιά», που εισάγει «προκλήσεις EE σε όλα τα τεχνολογικά επίπεδα», δηλώνει ο αντιπρόεδρος της Telefonica Europe, Mike Short και συμπληρώνει «Δε χωράει στο νου, το τι κάνουμε σήμερα με το κινητό. Το 5G θα έχει μια τεράστια επίδραση ως προς την συνδεσιμότητά μας στο Internet και στις δυνατότητες της ασύρματης μετάδοσης.»

Αλλά ο Αντιπρόεδρος και CTO της Qualcomm, Matt Grob, αμφισβήτησε οποιαδήποτε ανάγκη να γίνει κάτι βιαστικά. «Έχουμε ομάδες μηχανικών που εργάζονται στο LTE και στο 5G. Κάθε φορά που η ομάδα του 5G παρουσιάσει ένα νέο άλμα απόδοσης, οι μηχανικοί του LTE απαντούν έτσι ώστε να ταιριάξουν με αυτό.» Υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μια νέα γενιά, η Mischa Dohler, καθηγήτρια ασύρματων επικοινωνιών στο King’s College του Λονδίνου, τόνισε: «Χρειαζόμαστε οπωσδήποτε το 5G προκειμένου να έχουμε μια γενναία στροφή. Η κλίμακα του άλματος της τεχνολογίας είναι η κινητήριος δύναμη για αυτή την κίνηση.» Ανέφερε ότι η βιομηχανία πλησιάζει το όριο και θα πρέπει να κάνει σημαντικές ανακαλύψεις, οι οποίες ευελπιστούν να προέλθουν από τις εξελίξεις του 5G.

Η στάση αυτή υποστηρίχθηκε από τον Allan Kock, διευθυντή της ανάπτυξης RAN στην TeliaSonera. «Το 5G είναι μια θεμελιώδης αλλαγή στην τεχνολογία και θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο που προσφέρουμε τις υπηρεσίες. Πρέπει να δούμε τις επιδόσεις και την κάλυψη, και όχι απλώς να εξετάσουμε τις μικροκυψέλες.»

Ο CTO της Ericsson, Ulf Ewaldsson, δήλωσε ότι είναι σημαντικό να έχουμε μια πλήρη κατανόηση των αναγκών του δικτύου των βιομηχανιών που μεταμορφώνονται. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα ευρύ φάσμα πιθανών απαιτήσεων, από τους αισθητήρες χαμηλής κατανάλωσης, σε οχήματα γρήγορης μετακίνησης τα οποία απαιτούν εξαιρετικά χαμηλή καθυστέρηση. «Και πρόκειται να χωρέσουμε όλα αυτά σε ένα δίκτυο. Το ρίσκο του 5G είναι ότι το ‘τεντώνουμε’ τόσο προκειμένου να το χτίσουμε. Αλλά ακόμη δεν το γνωρίζουμε…»

2016-07-19T14:49:04+00:00 July 19th, 2016|Comments Off on Ευρώπη και 5G: Το μεν πνεύμα πρόθυμον, η δε νομοθεσία ασθενής